nionde februari

Livet i Australien ... 2015-02-09 - 12:36:20
Hallå på er!
 
Har hört lite klagomål från vissa håll där hemma att det är dålig uppdatering här. Kanske stämmer! Vill verkligen blogga och skriva allt som händer och visa er. Dagarna går så sjukt fort här nere och har så mycket för mig och när jag väl varvar ner ensam hemma är jag så trött och somnar nästan direkt. Men ska försöka bättra mig en aning!! Så nu kommer en stor sammanfattning och massor med bilder!
 
I fredags så var det orientationday i skolan. Vilket menas med att alla nya studenter som börjar det nya blocket var där. Här läser man block på fem veckor. Sen börjar nytt block med nya kurser. Så det rullar på snabbt. Vi lyckades komma in och hitta till skolan, tack vare att vi följde med några andra svenskar från boendet. Sen var det massa information hela dagen. Från halv nio till tvåtiden ungefär. Fick ett jättebra intryck av både skola och lärare. Fick mitt timetable och kommer läsa tre kurser det här blocket, tre dagar i veckan bara. Så skönt! Efter skolan så bestämde jag och Mikaela oss för att hitta botaniska trädgården och vilket ställe!! Så fint och mysigt. Så mycket natur, så välskött allt ihop. Allt här nere är så rent. Inte en enda fimp på gatorna och knappt tuggummi heller. Till och med rökförbud på en del gator. Alla buskar är sådär perfekt klippta. Som riktiga turister gick vi runt och fotade och blev rädda för varenda kryp. Fast ödlorna var söta! Sen gick vi genom en stor del av city och över till andra sidan floden, till South Bank och gick till lagunen som är en konstgjord strand här. Satt där en stund med fötterna i vattnen. Så skönt, var riktigt jäkla varmt den dagen och så gick vi så mycket. Sen lyckades vi hitta en buss som tog oss hem. Väl hemma så chillade vi lite, stack sedan till BWS och köpte lite alkis och träffade några andra på förfest och sen tog vi taxi till en hemmafest. Exakt sån hemmafest man ser i filmer. Hade jätteroligt verkligen. Så kul att träffa annat folk från världen över.
 
I lördags sov vi ut ordentligt. Mikaela kom upp hit i vanlig ordning och vi låg först och solade på balkongen och sedan stack vi ner en kortis till poolen. Sen fixade vi oss lite snabbt och mötte upp Tanja och gick iväg och köpte pizza (som är så billigt här, 35kr!!), chips och dricka och satt på balkongen och åt och spelade kort. Efter en stund kom Emelie och vi satt och snackade hur länge som helst om allt, verkligen allt. Sen blev det söndag och så himla varmt. Vi låg nere vid poolen tills solen gick bakom husen. Sen träffade jag och Mikaela upp Tess som är en IBS-representant här nere. Gick till Garden City och tog en smoothie och fick svar på lite frågor oså. Passade på att handla med lite mat hem och andra nödvändigheter. Gjorde lite mat till oss och satt ännu mer på balkongen tills mörket täckte hela himlen tillsammans med alla tusentals stjärnor. Så fint verkligen. Försökte hitta karlavagnen men den finns tydligen inte här nere. Satt och snackade om allt igen, mellan himmel och jord mer eller mindre. Min balkong är livets balkong, den är bäst.
 
Idag var första dagen i skolan med lektioner. Det gick jättebra! Hade Professional Practice. Vi är bara fem i klassen men vi var bara tre där. Rätt skönt ändå. Fick redan uppgifter att göra. Två gjorde vi idag sen har jag en uppsats att skriva på 2000ord.. Efter skolan gick jag och Mikaela och skaffade busskort, kollade i affärer, åkte till Garden City och kollade där. Tog det lugnt hemma, gick och köpte svinbillig pizza igen. Såå gott, med biff och bbq-sås och ostfyllda kanter. Livsfarligt!
 
Nu ligger jag här i min säng och somnar snart, är så trött. Så tror jag ska stänga av nu och vila upp mig för morgondagens skola! Ha det så bra där hemma!! 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
mormor

Hej hjärtat!
Jag blir varm i hela kroppen när jag läser ditt inlägg. Det känns att du verklign har tagit till dig av allt vad Austr har att erbjuda med öppen famn. Det kommer att gå bra för dig och året kommer att bara rusa iväg.Idag blir man faktiskt lite upplyft lagom med snö,plusgrader och en strålande sol. Så nu tänker jag ta mig en lång promenad.Var rädd om dig!
Vi hörs!
Kram mormor

2015-02-09 @ 13:16:28
Mamma

Känner mig inte träffad ;) Jättefina bilder och du verkar ha det toppen och det känns skönt <3. Var är bilden på "kängerun"?

2015-02-09 @ 13:28:56 | http://millansfoto.blogg.se
Tant Hel

Skola - my ass! Detta är bara en definition av "lite dyrare semester". Balkong hit och balkong dit - jag får nog komma ner och styra upp lite ;)
Yup, det kommer nog gå rasande fort och jag hoppas att studierna kommer bli lika givande, som utmanande. Detsamma hoppas jag att alla fester blir ;). När man är i din ålder behöver man ju n ä s t a n inte sova. Det är bara att tuta och köra. Låter som om du trivs bra och det känns skönt att du verkar fått en bra start (och balkong).

Kram

2015-02-11 @ 20:39:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback